Olde English Bulldogge (UKC)
vs
Leavitt Bulldog (LBA)

Vad är skillnaden på Olde English Bulldogge och Leavitt Bulldog?

UKC har godtagit de tre stamböckerna OEBKC (som tidigare varit moderklubben för renrasiga Olde English Bulldogge), OBCE och sidoklubben LBA, som de enda godkända underklubbarna.
Dessa tre klubbar registrerar OEB ifrån ursprungslinjerna.
De tre stamböckerna arbetar dock lite olika.
Eftersom UKC även accepterat LBA som en godkänd stambok så kan de flesta av de hundarna registreras även i UKC.

LBA har ett Outcross-program vilket gör att de i vissa fall kan godkänna tex. Alternative OEB, Engelsk Bulldog, Continental Bulldog osv för att förstärka avelsbasen i det fall man anser att de kan tillföra rasen något positivt i utvecklingen. Dessa hundar registreras i LBA och anges då som OC0-OC3 (OutCross generation O till generation 3) i LBA, vilket visar i vilken generation efter en OutCross hunden är.

I ett sådant OC-led klassas hundarna som renrasiga Leavitt Bulldogs först i 4 generation och det är först då som de kan upptas i UKC och därmed även i SOEBK.

Leavitt Bulldog
Olde English Bulldogge